ERDEMLİ BİR ADAM, NEŞET ERTAŞ


       Bu sabah “Bozkırın Tezenesi” Neşet Ertaş’ın ölüm haberiyle güne başladık. Büyük ozana Tanrı’dan rahmet, ailesine sabır, Türk Ulusuna da başsağlığı diliyorum.
            
       Bozlaklarla tanışmam, evimize radyonun gelmesiyle başlar. Çok küçüktüm, henüz okula başlamamıştım ve radyoda seslendirilen tüm türkülerin bağımlısıydım. Dinlediğim türküleri ezberleyip söylemem de bu yaşlardadır. O türküler yürek tellerimizi titretir, zaman gelir boğazımızı düğümler, bilmediğimiz uzak diyarlara götürür, türlü hayallere yolculuk ettirirdi. Türkiye’yi tanıma, öğrenme, gezme merakımın oluşmasında türküler önemli yer tutar. İşte, Neşet Ertaş’ı da yaşamımın ilk yıllarında tanıdım, tıpkı babası Muharrem Ertaş gibi.
            
       Ben beni bildim bileli yolculuk yaparım. Çocukluğumda şehirlerarası yolculuklar uzun sürerdi. Hem yollar kötüydü hem de araçlar teknolojik bakımdan geriydi. Konforsuz araçlarda yolculuk, çoğu zaman eziyete dönüşürdü. Akşamleyin bindiğimiz otobüs dağlar, ovalar, bozkırlar, köyler, kentler aşıp ertesi sabah Ankara’ya ulaşırdı. Ankara’ya giriş, çoğu zaman benim için tadına varılmaz bir andı. Otobüsün sürücüsü Ankara radyosunu gece boyu dinlerdi. Ben, yolculukta uyumayan biri olarak sabaha kadar radyodan türküleri dinler, ay ışığının alacakaranlığında Çorum, Kırıkkale ve Ankara bozkırlarını seyredip hayal âleminde yiterdim. Hele sabaha karşı Muharrem ve Neşet Ertaşlar, Çekiç Ali, Hacı Taşan söylediğinde hayal evrenim otobüsün içinden kanatlanıp uçar, bozkırda buğday kokusuna karışıp yok olurdu.
            
     Neşet Ertaş, erdemli insan olmanın iyi bir örneğidir. Yokluk içinde kıvranırken kendisine teklif edilen devlet sanatçılığını, “Ben halkın sanatçısıyım.” diye reddetmesi, erdemin en büyüğüdür. İçinde yaşadığı ekonomik darlığa umar olacak bir maaşı da kabul etmemiş oluyor büyük sanatçı böylece. İşte insanı erdemli ve büyük yapan da bu değil midir? Hele üç kuruş için üç bin takla atan sözde sanatçıları gördükçe Neşet Ertaş’ın nasıl bir erdem gösterdiği daha iyi anlaşılır.
            
      “Cahildim dünyanın rengine kandım/  Hayale aldandım boşuna yandım/ Seni ilelebet benimsin sandım/ Ölürüm sevdiğim zehirim sensin/ Evvelim sen oldun ahirim sensin” Ozan’ın bu dizelerinde terk edildiği bir aşkın sonunda özeleştiri var; ancak her şeye karşın âşık olduğu kişiye karşı duygularının değişmeyeceğini söylemekte. Gecelik kaçamaklarını aşk diye anlatıp “aşk” sözcüğünü ayağa düşürenlerin anlayamayacağı bir şey bu.
            
     “Bilirim sevdiğim kusurun yoğdu/ Sana karşı benim hayalim çoğdu/ Felek bulut oldu üstüme yağdı/ Yaşları gözüme dolan dünyada” Bu dörtlük, “Ah Yalan Dünya” dan. Sevdiğine toz kondurmayıp kusur bulmayan, her şeyi ters giden bir talihe bağlamakta Ozan. Şimdilerde böyle mi? Sevgilisinden ayrılan; ağzına geldiğini söylemekte, küfürler, beddualar havalarda uçuşmakta. İşte, gerçek aşkı; akan suyun duruluğunda, esen yelin ferahlığında, kır çiçeklerinin güzelliğinde görmekteyiz Neşet Ertaş’ta. Her ne olursa olsun sevgiyi, sevgiliyi koruma, ona saygı duyma.
            
     “Gönül dağı yağmur yağmur varan olunca/ Akar can üstüne sel gizli gizli/ Bir tenhada can cananı bulunca/ Sinemi yaralar yar oy yar oy yar oy yar” Burada ozan herkesin gönül dağındaki sevileri ayaklandırıp harekete geçirmekte. Gönül dağlarımızdaki fırtınaları, yağmurları, rüzgârları, dalgaları ancak biz biliriz. Gönlün solmaya başladığında, rengini, heyecanını, titreşimlerini yitirdiğinde insanlıktan söz edilebilir mi?
            
     Konserleri sırasında terleyip bunaldığı zaman ceketini çıkarmak istediğinde seyircilerinden izin alan gerçek bir sanatçıydı o. Seyircesine küfrederek milyon dolarlar kazanan kof sanatçı müsveddelerini gördükçe büyük ustanın değeri daha da çok anlaşılmakta. Olgunlaşan başağın boynu hep eğiktir, dimdik duran boş başakların tersine.
            
    Neşet Ertaş sayısız besteye imza attı. Herkesin dilinde söz, gönlünde yoldaş oldu. Halkın yüreğindeki duyguları, duru Türkçesinin tüm doğallığıyla dile getirdi. Yapıtlarıyla ölümsüzlüğe erişti; tıpkı Yunus, Karacaoğlan, Köroğlu, Pir Sultan, Veysel, Mahsuni… gibi. Yüzyıllar geçse de hep dilde ve yürekte olacak büyük ozan. Üç kuruş uğruna, küçük ve geçici bir koltuk için her türlü yola sapanları kim anımsayacak?
            
    Erdem; sevdanın arkasında durmak, dünya malına tamah etmemek, günlük çıkarları, zevkleri elinin tersiyle itmek, gönül adamı olmak değil midir? İşte, yüce gönüllüğün örneği bir insan, Neşet Ertaş. Belki bir an da olsa bazı taşlaşmış yüreklere “Acaba?” sorusunu sordurabilecek mi? Mekânın cennet olsun!
                                                                                  Adil Hacıömeroğlu
                                                                                  25 Eylül 2012
            Not: Yazılarımın tümünü http://adiladalet.blogspot.com dan okuyabilirsiniz.

5 yorum:

  1. ABDAL OZANIMIZ NEŞET ERTAŞ,BİRİLERİNE ABDAL KAVRAMINI HATIRLATMIŞ.CİNGAN(ÇİNGENE),HIRSIZ,ÇAPULCU OLARAK TOPLUM DIŞINA İTİLEN,HACI BEKTAŞİ VELİ İLE BİRLİKTE HORASANDAN GÖÇ EDEN TÜRKMEN BOYUDUR ABDALLAR.GEZGİNDİRLER,ÖZELLİKLERİ ÇALGIDIR.DÜĞÜNLERİMİZİN VAZGEÇİLMEZİDİR DAVUL İLE ZURNA.EZİKTİRLER,GARİPTİRLER..TOPLUM ONLARI ARASINA KABUL ETMEZ,RENKLERİ VE YAŞAM TARZLARINDAN DOLAYI,ÇADIR KURUP SEPETÇİLİK YAPARLAR.SON GÜNLERDE RAMAZANDA DAVULUN YASAKLANMASI İLE ÇÖPTEN ATIK TOPLAMAKTALAR.ABDALLARIMIZ,DEFALARCA ÇOK SAYFA VE PAYLAŞIMA YAZDIM,KENDİ İNSANI ELEŞTİRDİM.KENDİ İNSANIMA REVA GÖRDÜKLERİ DIŞLANMA BENİ ÜZDÜ.ALEVİ İNANÇA MENSUP OLAN ABDALLAR,ALEVİ OLAN TARAFINDAN DA HOR GÖRÜLDÜ EN SON HACI BEKTAŞ TA YUHALANDILAR.KÜRT HALKLARININ HAKLARINI SAVUNAN ALEVİLER,ÖNCE KENDİNİZE BAKIN.NEŞET ERTAŞ ÖLÜNCEMİ ABDALI SAVUNUR OLDUNUZ.DEVLET İÇİNDE KAYIT DIŞI GÖRÜNEN BU İNSANLARIMIZ OY BİLE VEREMEMEKTE,NEDE ÇOCUKLARINI OKULA YAZDIRABİLMEKTE.NUFÜSA KAYIT YOK,NİKAH YOK..KAYITLI OLANDA MEVSİMLİK İŞÇİ GİBİ ŞEHİRDEN ŞEHİRE GÖÇ ETMEKTE..ÇOCUK YİNE EĞİTİMSİZ..YAZACAK ÇOK VAR.SÜNNİ SİSTEME KUL EDİLEN İNSANIMA EL UZATMAYAN DIŞLAYAN ALEVİLERDE EN AZ DEVLET KADAR SUÇLUDUR.BOZKIRIN TEZENESİ,GÖNÜLLER HİZMETÇİSİ,AYAKLAR TURABI ,BOZLAĞIN PİRİ,HAKKA YÜRÜDÜN NURLAR İÇİNDE YAT..TŞKLER ADİL BEY
    ASLI SİVRİKAYA

    YanıtlaSil
  2. duruşundan ilkelerinden asla taviz vermeyen kişilikti sayın üstad, dizelerine kazandırdığı kimlikle unutulmayacak eserlere imza atmış Ülkemin nadir yetişen sanatçısıydı üstad,çok üzgünüm gerçek yıldızlar birer birer kaymakta....Belman Aydoğan....

    YanıtlaSil
  3. Güçlü ozanımız gönülleri fetheden usta Neşet Ertaç insan olmak başka kamil olmakta , bir ulusun türkülerini yapanlar yasalarını yapanlardan daha güçlüdür. Ölümsüzdürler halkın gönüllerinde taht kurarlar. Halkın belleğinde iz bırakırlar.Bu dünyadan uçup gideli 11 yıl olmuş ama hala bana yaşıyor gibi geliyor yıllar çabuk uçuyor anlamlı , mesaj veren her kesime hitap eden bir ozanımızdı .Ruhu şad olsun.Türkülerinin hepsi birbirinden güzel ama ben “ Yalan Dünya’ yı ayrı severim bize maneviyatı unutmamızı hatırlatıyor felsefemiz bu olmalı günümüzde herkes maddiyatçı oldu üzülüyorum yeni gelen nesiller bazı kavramları algılayamıyorlar .Adil hocam teşekkürler .Erdemli olmak kimseye tenezzül etmeden yaşamak yüceliktir , sağolun iyi ki yazılarınızı bizlerle paylaşıyorsunuz ruhumuz dinleniyor👏🙏🏻🧿🍀📖📚Fulya Kırımoğlu

    YanıtlaSil
  4. Cenab-ı Hak, Cennet karşılığı,canların satın alınması teklifinde bulunuyor. Mülkün sahibi o olduğuna göre,alıcıda satıcıda aslında kendisi olmuş oluyor. Neşet Ertaş'da ki gönlün yüceliği ne güzel,dünya metasına karşı,halkın gönlünü(cenneti) satın almayı yeğliyor.

    YanıtlaSil