Öteden
beri çocukların düzenli ödev yapmaması hem öğretmenleri hem de anne ve babaları
için önemli bir sorun. Bir öğrencinin ödev yapmaması aslında kendisi için büyük
bir eğitim eksikliği. Ödevlerini düzenli yapmayan öğrencinin öğrenmesi yavaşlayıp
giderek de azalır. Böylece onun öğrenmesi yavaşladığı için okuldaki verimi
düşer.
Ödev
hem derste öğrenilen bilgilerin yinelenmesi hem de disiplinli bir çalışma
alışkanlığının edinilmesidir. Ödev yapma alışkanlığı kazanan öğrenci, kendi
başına araştırma yapmayı, bilgiye ulaşma yollarını öğrenir. Bu da onun tüm yaşamı
boyunca başarılı olmasını sağlar. Ayrıca ödev yapma alışkanlığı kazanan öğrenci,
özgüven kazanır. Özgüven, kişinin yaşam başarısında önemli bir etken. Özgüvensiz
birinin çok başarılı olması neredeyse olanaksız.
Yaşam,
bir disiplin ve düzen gerektirir. Disiplin ve düzenin oluşması için de kurallar
edinilmeli. Kuralsız, ilkesiz bir yaşam başarı getirmez. Ayrıca insanda sağlam
bir kişiliğinin oluşması epeyce zor. Düzensiz,
disiplinsiz birinin de başarıya ulaşması, çalışma yaşamında erinç bulması, sorumluluklarını
zamanında yerine getirmesi çok zor. Bu nedenle kişi, öğrencilik döneminden
başlayarak ödev alışkanlığını edinerek disiplin, düzen, sorumluluk kazanmalı. Bu
da kişiye bir izlenceye uyarak çalışma kültürünü geliştirir. İşte, bunun için
ödev yapmak çok önemli.
Çocuk,
ödevlerini sürekli erteliyorsa zaman yönetimini bilmiyor demektir. Bu da başarısızlığın
asıl nedenlerinden biri. Ödev yapma alışkanlığı edinen çocuk, zaman yönetimini
öğrenir. Zaman yönetimi, başarıya giden yolda önümüze çıkan engelleri yok
etmede kişiye yardım eden en büyük etken. “Vakit, nakittir.” atasözünü yaşama
uygular.
Ödevlerini
yapmayan çocuk hem öğretmenleri hem de anne ve babası tarafından kolayca fark
edilir. Bu durum, fark edildiğinde öğretmenler, anneler ve babalar hemen
harekete geçmeli. Birkaç basit dokunuşla bu sorun kolayca halledilebilir.
Çocuk,
ödevini yapmıyor ya da erteliyorsa öncelikle yapılacak iş, ona bir düzen ve izlence
oluşturmak. O, okuldan gelip biraz dinlendikten sonra ödevlerine başlayacağı
bir zaman belirlenmeli. Bu konuda onun da görüşü alınmalı. Unutmamak gerekir ki
ortak alınan kararların uygulanması hem sorumluluk gerektirir hem de uygulanma
olasılığını çok yükseltir. Ortak karara çocuğun da katılımı söz konusu
olduğundan işi üstlenmesi daha kolay olur onun için. Bu nedenle karalar, üstten
inmeci sert buyruklar yerine, çocuğun da görüşlerinin alındığı süreçler olmalı.
Çocukla
alınan karar doğrultusunda belli saatlerde ödevlerini yapması sağlanmalı. Bu,
ona hem sorumluk hem de disiplin kazandıracaktır. Böyle bir fırsatı
çocuklarımız için yaratmak velilerin elinde. Yeter ki bunu istesinler.
Her
çocuğun kendine göre ders dışında çok sevdiği ve yapmaktan hoşlandığı etkinlikleri
vardır. Bu etkinlikleri, ödevlerini bitirdikten sonra yapmasını önermeli. Bu,
onun ödevlerini çabucak yapmasını sağlar. Çünkü bir an önce etkinliklerini
yapmak isteyecektir. Böylece onun yapacağı türlü etkinliklere karşı olmadığımızı
da ona bu uygulamayla anlatırız.
Günümüz
çocuklarının çoğu; telefon, tablet ve bilgisayarlarda oyunlar oynamakta ya da sanal
ortamda arkadaşlarıyla söyleşmekte. Ne yazık ki çocukların çoğu; bahçede,
sokakta oynama fırsatına sahip değiller. Bu nedenle arkadaşlıklarını sanal
ortama taşımaktalar. Sanal ortamı tamamen yasaklamak çözüm değil. Ancak bunu
bir disiplin içinde yapmasını sağlayabiliriz. Bu nedenle ödevlerini yaptıktan sonra
sanal ortama girmesine izin verebiliriz. Bu da ödevlerini bir an önce yapıp
bitirme isteğini kamçılar.
Yukarıda
belirtildiği gibi çok basit bazı uygulamalarla çocuklara ödev alışkanlığı
kazandırılabilir. Onların sürekli ödevlerini ertelemesi önlenebilir. Önemli
olan çocukları anlamak ve onlarla doğru ilişkiler kurabilmekte. Çocuklar çok
değerlidir. Toplumun geleceği çocukların elinde, onların geleceği de büyüklerin.
Bu nedenle onları kırıp dökmeden ödev alışkanlığı kazanmalarını sağlamak büyüklerin
savsaklanamaz görevi.
Adil
Hacıömeroğlu
19
Şubat 2025
Değerli Adil öğretmenim,
YanıtlaSilÖdev sadece derslerde öğrenilen bilgileri pekiştirmekle kalmayıp, aynı zamanda disiplin, sorumluluk ve zaman yönetimi gibi becerileri kazandırmada önemli rol oynar.Ayrıca, çocuklar için bir rutin oluşturulması, ödev için belirli bir zaman dilimi ayrılması ve tamamlanan ödevlerden sonra ödüller gibi yöntemler onları teşvik etmeye yöneltir.Ailelerin çocuklarıyla etkili iletişim kurarak sağlıklı bir çalışma alışkanlığı geliştirmelerine yardımcı olmaları gerekiyor.Usunuza, bilginize,yüreğinize sağlık👏👏📚💐Var olunuz🙏🏻Fulya Kırımoğlu
👍
YanıtlaSilAdil hocamız her zamanki zarif ve samimi yazısını bu sefer, çocuklarımızın ödev bilinci üzerine yazmıştır; içten ve samimi...
Ben de bu yazıya kendi düşünsel penceremden bir boyut kazandırmak isterim.
Çocuklarımızın ders ödevlerini yapması, sorumluluk, disiplin, alışkanlık gibi kazanımları kazanması açıkçası, bu konuda bir bilinç oluşturulması çok önemlidir.
Mesele; ders ödevlerine nasıl başlayacak, nasıl harekete geçecek , hangi dürtüsel uyarıları harekete geçirecek?
Bu çok önemli!
Ödev yapma dürtüsünün bir insanda harekete geçirilmesi çok kıymetli.
Bu da o dürtünün sağlayacağı keyif, mutluluk ve hatta öğrenme sürecindeki beyinsel lezzetiyle ilgili.
Ne zaman o lezzeti, o hazzı farkedecek, işte o zaman harekete geçecek; hem de hiç kimse müdahale etmeden.
Pekii nasıl olacak?
Mesele; yaptığı işi anlama, kavrama ve neticesinde harekete geçirme.
İşte bunun için bu lezzet yolunu açarsak şayet, bu kazanımı elde edecek ve gerisi gelecektir, sürekli.
Hem de yaşamı boyunca...