Her
anne ve baba, çocukları daha doğmadan önce birçok şeyi merak etmeye başlar. “Acaba
çocuğumuz kime benzeyecek annesine mi, babasına mı? Huyu nasıl olacak? Göz
rengi kimden alacak? Çalışkan mı, yoksa tembel mi olacak?” Bu sorular, zaman
geçtikçe çoğalır. Ancak anne ve babanın en çok merak ettiği ise çocuklarının
zeki olup olmadığıdır.
Her
aile, çocuğunun çok zeki olmasını ister. İnsan yeteneklerinin hepsinin çocuğunda
toplanmasını düşler. Onun bilim, sanat, kültür, spor alanlarında eşsiz bir insan
olmasını içinden geçirir. Peki, zeki bir çocuk nasıl anlaşılır? Zekânın
belirtileri nelerdir?
Zeki
çocuklar, çok soru sorar? Her konuyu merak eder. İçinde dizginlenemez bir
öğrenme isteği vardır. İşte, soru sormasının nedeni de budur. Öğrenmenin en iyi
yolu, soru sormak. Soran kişi; bilir, öğrenir, bilgi edinme merakı gittikçe
artar. Bu sorular, kimi zaman bıktırıcı olabilir. Anne ve babaların bu soruları
geçiştirmesi, onlara doğru yanıtlar vermemesi ya da yanlış yanıtlar vermesi
çocuğun öğrenme isteğini giderek azaltır ve onun içe kapanmasına, gereksiz
işlerle uğraşmasına yol açar. Zekâ, öğrenme isteğiyle gelişir. Öğrendikçe beynin
kapasitesi artar. Atalarımız: “İşleyen demir ışıldar.” sözünü, boşuna mı
söylemiş. İşleyen beyin de zaman geçtikçe ışıldar. Bunu da fark etmek çok zor
değil.
“Bu
niçin böyle? Bu alet ya da makine nasıl çalışıyor? Bunu niye yapıyoruz? Oraya niye
gidiyoruz?” gibi sorular sorar. Bu sorular, öğrenme isteğinin açık bir
göstergesi. Ayrıca bu tür öğrenmeye yönelik soruları soran çocukların zekâları
durağan değil. Sürekli çalışıp soru ve çözümler üreten, merak duygusunu üst
düzeye çıkaran bir zekâya sahipler. Düşünen beyin, merak edip soru üretir.
Düşünmeyen beyinlere sahip olanlar ise bir yana çekilip sessizce oturur.
Zeki
çocuk, evde konan kuralları sorgular. Birçok anne ve baba, onların koyduğu
kuralları çocuklarının sorgulamasını başkaldırı ve yaramazlık olarak algılar.
Hatta “Bizim koyduğumuz kuralları sorgulamak ya da bunlara karşı çıkmak, senin
üstüne vazife mi diye?” düşünerek onları terslerler. Oysa çocuk düşünen,
sorgulayan beyniyle kurallarla yaşam arasında neden-sonuç ilişkisi kurmaya
çalışmakta. Bu yolla onları, kendi mantığına oturtmak istemekte. Zeki birinin
çözümleyici düşünmesi kadar olağan bir şey olamaz. Çocuğumuz, kurallarımızı
sorguladı diye onu terslemek onun öğrenmesi, eğitimi ve zekâ gelişimi açısından
yapılan büyük yanlış.
Bir
evde eğer kurallar konacaksa bu konuda çocuğun düşüncesini de almak gerekir. Bu;
çocuğunun özgüven kazanmasını, demokratik davranma alışkanlığı kazanmasını, konan
kurallarda karar verici olduğundan onlara uymasını sağlar.
Çocuk,
uyması için konan kurallara: “Ama neden…” diye başlayan karşı çıkış tümcelerini
kurması, bazıları uyumsuzluk olarak görse de anne ve babalar için sevinilecek
bir durum. Çünkü çocuklarının kendine özgü bir düşünce biçimi oluşturduğunun belirtisi
bu karşı çıkış. Özgün düşünceler, zeki kişilerde oluşur. Bunun da bir toplum
için hiçbir sakıncası yok!
Kimi
anne ve babalar, çocukların sorgulayıcılıkları karşısında üzülüp kızar; hatta onu
tersler. Giderek çocuğu, saygısızlıkla suçlar. Oysa kuralları sorgulayan çocuk,
körü körüne itaat etmek yerine; düşünüyor. Karşı çıkışıyla da düşündüğünü ve
bir birey olduğunu gösteriyor. Bunun ne zararı olabilir ki?
Bazı
çocuklar, oyuncaklarıyla oynarken kendince kümeler oluşturur onlarla. Büyüklerin
dayattığı oyun kuralları yerine kendi özgün kurallarını koyar. Bu onun yaratıcı
düşler kurduğunun bir göstergesi, bu da zeka ile olur.. Bir çocuk, kendine özgü
oyun kuralları oluşturuyorsa bu, onun zeki olduğunu gösterir. Ayrıca bu durum;
çocuğun karşısına çıkan sorunlara çözüm bulma, içinde bulunduğu koşullara
seçenek oluşturma yeteneği olduğunu gösterir. Anne ve babaların bu konuyla
ilgili yakınmaları çok yersiz bir durum.
Zeki
çocukları fark etmek çok kolay. Ancak onların bu yeteneklerini geliştirmek
tamamen anne, baba ve öğretmenlerin elinde. Zeki çocukları anlamak, onların bu
yeteneğini geliştirmek aslında çok kolay.
Büyükler,
çoğu zaman ellerinde nasıl bir hazinenin olduğunu anlayamazlar. Bu nedenle zeki
çocukların gelişiminin önünde bilerek ya da bilmeyerek engel olurlar. Bu da hem
onların hem de toplumun yararına olmaz. Zeki çocukları, anlamak gerekir. Onları,
duygusal ve düşünsel olarak desteklemeli.
Adil
Hacıömeroğlu
7 Şubat 2025
Yetişkinleri anlamak ne mümkün? Küçükken nasıl olduğumuz ile değil ne olacağımız ile ilgilenirler. Büyüyünce de ne olduğumuz ile değil nasıl olacağımızla....😊😊
YanıtlaSilDemek ki bir şekil de aile çocukla ilgileniyor
SilDeğerli Adil öğretmenim,
YanıtlaSilHer çocuk kendine özgüdür ve zekanın birçok farklı türü vardır. Önemli olan çocuğu iyi şekilde desteklemek ve onun yeteneklerini keşfetmesine yardımcı olmaktır.Merakını teşvik eden aktiviteler sunarak gelişimine katkıda bulunabiliriz.
Çocuğun zeki olup olmadığını anlamak için belirli özellikleri ve davranışları gözlemleyebiliriz.Ancak zeka birçok farklı şekilde kendini gösterebilir ve her çocuk farklı alanlarda güçlü olabilir.Öğrenme istekleri yüksek olan bu çocuklar,
problem çözme yeteneğine sahiptir.
Mantık yürütmede iyidir, karmaşık konulara kolayca çözümler üretir ve yaratıcı düşünür.Yazınızın öğretmenler ve ebeveynler tarafından okunuması ve bilinçlenmesi dileğiyle .📚🍀Elinize, beyninize , yüreğinize sağlık👏👏Fulya Kırımoğlu👩