KÖY ENSTİTÜLÜ ÖĞRETMENE İFTİRA


Köy enstitülü babam, üç ayrı yerde öğretmenlik yaptıktan sonra köyümüze atandı. Büyük ülküleri vardı yetiştiği topraklarla ilgili. Ortaçağ uyuşukluğunun, uykusunun yazgıya dönüştüğü bir coğrafyaya çağdaşlığın atılımını, devinimini, aydınlığını getirmekti en büyük ülküsü. Enstitülerin de amacı buydu zaten.

Köy enstitüleri, cumhuriyet ülküsünün yaşama uygulanması için kurulan okullardı. Yaparak, yaşayarak öğrenmenin yeriydi bu kurumlar. Bilgi, kuram olmaktan çıkıp yaşamın içinde uygulanıyordu. Yaşama uymayan bilginin doğruluğu tartışılır.  

Yüzyıllarca okul kapısından geçmemiş köy çocuklarını okutmaktı amaç enstitülerde. Çünkü köylerin zorluklarına, ancak bu köylerde doğup büyüyen kişiler katlanabilirdi. Köylünün sorunlarını, bu köylerden olanlar bilebilirdi. Sorunları bilenler, çözümlere de kafa yorabilirdi. Bu nedenle yoksulluğun, yoksunluğun, bilgisizliğin, karanlığın, kör inançların baskısı altında yıllardır uyuşan köylülerin ve köylerin canlanması içindi enstitüler.

Sağlık, eğitim, tarım, hayvancılık ve birçok alanda yeniliklere kapalıydı köylerimiz. Bir avuç çıkarcının, asalağın, ağanın, dinden geçinenlerin sömürüsü söz konusuydu. Bilgisizlik, neredeyse bir inanca dönüşmüştü. İnandığı kutsal kitabı okuyup anlayamayan bir toplumun dinsel inancını doğru olarak kavrayıp yaşama geçirmesi de çok zordu. Bu nedenle köylüler okuryazar olmalıydı. Bilgiye, kendisi ulaşmalıydı aracısız.

Köylerde verimli bir tarımın gelişmesi için çiftçinin okuryazarlığı ve bilgiye ulaşması zorunluydu. Ayrıca çiftçiye tarımsal çalışmalarında kılavuzluk edecek biri gerekliydi. O da enstitüde, bu yolda eğitim alan öğretmen olmalıydı. Köy enstitülü öğretmen, hem öğrencileri eğitecek hem de köylüye çalışmalarında kılavuzluk edecekti. Bu amaçla kurulan enstitüler, amacına ulaşmaya başlayınca yurttaşımızın bilgisizliğinden beslenen kesimler ayağa kalktı. Enstitüler için yalanlar uydurulup iftiralar üretildi. Bu yalanlar, halk arasında yayıldı. Bir süre sonra bu yalanlara ve iftiralara söyleyenler bile inandı.

Türkiye, 1945’ten sonra ABD ile iyi ilişkiler(!) kurmaya başladı. ABD, ülkemizde ilk önce eğitim sistemini hedef aldı. Ezilen ülkelere örnek olabilecek köy enstitülerinin ortadan kaldırılmasını istedi. Bu amaçla Türkiye ile Aralık 1949’da “Eğitim Anlaşması” imzalandı. Böylece enstitüler, gelişip toprağa kök salmadan yok edildi. Ortaya atılan yalanların asıl kaynağı da ABD idi. Ne yazık ki cumhuriyet yöneticilerinin olağanüstü buluşu olan ve ülkemizi aydınlığa çıkaracak bir sistemi, ABD çıkarları için yok etti zamanın iktidarları.

Neyse biz konumuza dönelim. Köy enstitülü babam, bizim köyün okuluna atanalı birkaç yıl olmuştu. Of merkezde oturan arkadaşı Hasan Tahsin Sarıalioğlu, babamı ziyarete geldi köyümüze. Köy merkezinde bulunan ikinci kattaki kahveye otururlar. Köylülerimiz hoşbeş ederler. Tanıyan ve tanımayanlar masanın çevresine toplanır, çaylar içilip söyleşilir. Köylümüz olan Koyanoğlu Şevki (Öztürk) bir çocukluk anısını anlatır.

Şevki Amca, sosyal birisiydi. Devlet işlerinde yüklenicilik yapardı. İl ve ilçe merkezinde dostları vardı. Babama da saygı ve sevgi duyardı. Babamın konuğunu, kendi konuğu olarak benimsemişti. Zaten bir cemiyet adamının yapacağı iş de böyle olmalıydı. Genç denecek bir yaşta bir kaza sonucu aramızdan ayrıldı.

Şevki Amca’nın evlerinin bitişiğinde oturan Huriye Ablasının (Aralarında epey yaş farkı vardır.) kapısındaki armudu iyice olgunlaşmıştı. Arkadaşlarıyla armut yemek istiyorlar, ancak ablası, ağaca tırmanmalarına izin vermiyor. Bunun üzerine Karadeniz’in zeki çocuklarının çözüm bulan usları devreye girmiş. Akşama yakın uzun bir yaban asmasını kesip gizlice armudun tepeye yakın kısmına bağlamışlar. Hava kararınca evin bahçesine göre biraz alçakta bulunan yola birkaç çocuk saklanıp yaban asmasına asılıyorlar var güçleriyle. Armut silkeleniyor yere. Huriye Teyze, armutların patır kütür yere düştüğünü işitince çıkıyor dışarı. “Armudumu şeytanlar silkeledi.” diye söyleniyor. Karanlıkta, asmayı ve çocukları görememiş. Tabi, burada Huriye Teyze’nin de hakkını yemeyelim. “Şeytan” sözcüğünü gerçek mi, yoksa değişmece anlamda mı kullandı bilmiyoruz. Çocukların armudunu silkmesini anladı da onlara çaktırmadı mı? Yoksa gerçekten kör bir inançla bu işi, şeytanın yaptığını mı düşündü? 

Söyleşi bitiyor. Konuk, Of’a uğurlanıyor. Ardından masadakiler dağılıp evlerine gidiyorlar. Birkaç gün sonra babama iki bildirim geliyor hem savcılıktan hem de ilköğretim müdürlüğünden. Masada oturan ve yalancı tanıklığıyla tanınan bir köylümüz, yemeden içmeden Şevki Öztürk’ün anlattığı anıyı tersyüz ederek babamın İslam karşıtı söylemlerde bulunduğunu ve komünizm propagandası yaptığını söyleyerek şikâyetçi oluyor. Kendisi gibi bir yalancı tanık da bulmayı unutmuyor. Babam, her iki soruşturmacı kuruma anlatım veriyor. Hasan Tahsin ve Şevki beyleri tanık gösteriyor. İkisi de mert insandı. İftiracı düşüklere pabuç bırakacak kişilikte değillerdi. Tanıklar, gerçeği söyleyince   babam bir iftiradan daha aklanıyor böylece.

Yalancı tanıklar, köy enstitülü öğretmene daha önce olduğu gibi yine iftira yoluyla çamur attılar. Çamur öğretmene değil; kendilerine yalancılık ve iftiracılık olarak yapıştı.

Babam, yaşamı boyunca kimseye kin gütmedi. Yalancı tanıklık ederek kendisini uğraştıranlara bile. Onların da çocukları öğrencisi oldu. Onların da çocuklarını sevdi, diğer öğrencileri gibi. Onların yaptıkları kötülükleri, bilgisizliklerine verdi her zaman. Çünkü o, cumhuriyet ülküsü için yola çıkmıştı. Herkes gibi o yalancı tanıkları da eğitme görevi vardı. Zor da olsa bu görevi de yapmalıydı.

Not: Yalancı tanıklar, çoktan bu dünyadan göçtüler. Çoluk çocuklarının bu ayıpları taşımaları haksızlık. Bu nedenle onların adlarını yazmadım.

                                                       Adil Hacıömeroğlu

                                                       14 Aralık 2021


7 yorum:

  1. Çok güzel bir anı. Tebrikler. Dinin özü, sevgi, saygı, ahlak ve temizliktir. Bunları esas alıp eğitimle de taçlandırabilseydik olağanüstü bir toplum olacaktık. Bu yüzden de tek sloganımız EĞİTİM ŞART olmalı.
    MUZO

    YanıtlaSil
  2. Bir döneme tanıklık etmenin en dolaysız yolu, sanırım bu özyaşam anlatıları...8 Ciltlik Fakir Baykurt'un özyaşam öyküleri serisini sizden duymuştum ilk kez. Şimdi düşünüyorum da, 80'leri, 90'ları yazan, özel dersaneciliği, Türk eğitim sistemini ve okumuş cahillerimizi anlatan ilginç bir özanlatı sizden neden çıkmasın hocam?

    YanıtlaSil
  3. Köy Enstitüleri ; yerel yaşamı iyi bilip, o yaşama ayak uyduracak yeterlikte insan yetiştirip ,kaliteyi arttırmak amaçlı , eşsiz bir proje idi .Bu projenin katacağı gelişmiş köy örneklerini izlediğim bazı belgesellerde görebiliyorum (Özellikle Avrupa) Biz bu gelişmeden nasıl mahrum edildik şimdi yarattığı olumsuz sonuçlarıyla daha iyi görüyoruz . Şehir , hazır tüketim cazip hale getirildi , herkes köyünü toprağını bırakıp şehre akın etti, şimdi sonuç ortada şehirler tıklım tıklım köyler boş , topraklar satılıp satılıp üretim durmak üzere ... Oysa bizleri var eden gelişmişlik eğitim ile yerelde eğitim ile olacaktı ama sonuç ortada .Bu uğurda çok emekler vermiş amcam Hüseyin Özel ve babanız ile tüm öğretmenlerimizi rahmet ve minnetle analım .Yalancıların ve yalancı şehitlerin de sonu gelir umarım.

    YanıtlaSil
  4. Benim de ilkokulda üç öğretmenim oldu.. Köy Enstitüsü müfredatıyla yetişmemiş ama köy enstitüsü binasında ve köy enstitüsü öğretmenleri tarafından o havayı teneffüs ederek yetiştirilen öğretmenlerdi..Gerçek öğretmen onlardı.. Yazık ettiler bu güzide kurumlara..Tüm Köy Enstitüsü mezunu öğretmenlere Allah gani gani rahmet eylesin. Mekanları cennet olsun. Anıları önünde saygı ve özlemle eğiliyorum.

    YanıtlaSil
  5. Öğretmenlerim…
    Aydınlık yüzlü öğretmenlerim…
    Öğretmenim, öğretenlerim;
    Sizler;
    Cumhuriyetin fikren, ilmen, fennen, bedenen kuvvetli ve yüksek karakterli koruyucularıydınız.Sizlerdeğerli , elleri öpülesi öğretmenlerimiz yetiştirip , nice meslek sahiplerin mimarısınız
    Adil öğretmenim , yüreğinize sağlık babanız Ali öğretmen ve diğer öğretmenlerimizin ruhları şad olsun .ışıklarda uyusunlar🙏🏻💐;
    minnet ve saygılarımla
    Siz ne kadar Güneş,
    Yarınlar o kadar Aydınlık, öğretmenlerimizin hak ettikleri yerlere ulaşmaları dileğiyle👏🇹🇷🙏🏻📚✍️VarolunuzSaygılarımlaFulya Kırımoğlu

    YanıtlaSil
  6. Adil hocam babanızı saygıyla anıyorum Allah rahmet eylesin ruhu şad mekanı cennet olsun. sizin babanız gibi nice köy enstitüsü mezunu öğretmenler Bu ülkenin aydınlanması için nefer olmuşlardır. yetiştirdikleri öğrenciler önce insan olmayı öğrenmişlerdir sonra da birçok konuda yeteneklerini bu değerli öğretmenlerle geliştirmişler ve ülkemize vatanımıza hizmet etmişlerdir. sizin babanız gibi namuslu onurlu insanlar bu ülkede geçmişte vardı günümüzde gene var Ama şu da unutulmasın ki ülkemizde namussuz asalak karakter yoksunu insanlar da var. iyilerle kötülerin aydınlıktan yana olanlarla karanlıktan yana olanların mücadelesi dünya var olduğundan beri sürüp gitmekte. Adil hocamın babası gibi iyi namuslu dürüst Aydın insanların mücadelesi bu karanlık Bu karakter yoksunu bu cahil insanların yaratmak istediği düzeni yok edecektir.

    YanıtlaSil
  7. Fakir Baykurt'un Eşekli Kütüphaneci adlı romanında Köy Enstitüleri'nin kapatılma süreci şöyle anlatılır:

    "Sana köyler için öğretmen yetiştiren Köy Enstitüleri'nin nasıl kapatıldığını anlatayım, dinle bak

    Doğuda, Van ilinde, köyler sahibi Kinyas Kartal ağa ile batıda, Aydın ilinde, çiftlikler sahibi Adnan Menderes ağa vardı. bunlar seçimlerden önce gizlice anlaşıp birbirine söz verdi. Ağalar oyları Menderes'e küreyecek, Menderes bu yoldan iktidara gelecek. başbakanlık koltuğuna oturur oturmaz kapısına kara kilit asacak. Politikanın gücünü anlamak kimi zaman zordur.
    Türkiye geniş. ... ama en doğudaki ile en batıdaki il birleşiyor bak. arada kaç il, kaç ağa var; listesini yapsan, aklın şaşar. hepsi el ele verdi; temsilcilerini Büyük Millet Meclisi'ne oturttular. Adnan Menderes ağa, Kinyas Kartal ağanın dediğini yaptı. kaldırın kolları; kaldırdılar. indirin kolları; indirdiler. tamam, kapattılar enstitüleri. gerekçe olarak uyduruk birtakım nedenler her zaman bulunur. kızlarla erkek çocuklar bir arada okuyor örneğin. öğrenciler öğretmenleriyle bir sofraya oturuyor örneğin. öğrenciler öğretmenlerini eleştirebiliyor örneğin. Köy Enstitüleri'nde dayak yasak örneğin. öğretmen öğrenciyi döverse, öğrenci öğretmene karşılık verebilir örneğin. dayağın insan kişiliğini daha körpeceyken ezdiğini kavramayan eğitimciler bile, Köy Enstitüleri'nde dayağa karşı uygulanan bu ilkeyi Türk ahlak anlayışına çok çok aykırı buldu. hiç dayak atan öğretmene karşılık verilir mi? dayak cennetten çıkmadır. Öğretmenin vurduğu yanakta gül biter. uyduruk birtakım gerekçeler her zaman bulunur: öğrenciler solcu şiirler yazıyor, sol kitaplar okuyormuş örneğin. sol kitap, sağ kitap diye bir ölçü olur mu? nitelikli kitap diye bir ölçü kullanılabilir belki. en iyisi, okurun düzeyini eğitimle yükseltip, yargıyı ona bırakmak, kitaplıkları yasaksız çalıştırmaktır. ben de böyle düşünüyorum örneğin. İşin içine bir araç olarak dini de kattılar. Halkın karanlıkta kalmasını isteyenler, araç olarak dini her zaman, her işe kattılar. öğrenciler Allah'a inanmıyor örneğin. Beş yıl okuyor, bir tek gün din dersi görmüyorlar dediler. ama hiç demediler ki, Köy Enstitüleri'nden yetişen öğretmenler ağaların tekerine taş koyuyor."

    YanıtlaSil