“Zaviye, hattı munassıf, mesahai sathiyye, müseddes,
muhammes, buud, müsellesi muhtelifül adla’, zaviyei hadde, haricen mütebadil,
amudi, hattı müstakim, münharif, sathı müstevi, hattı münhani, main, müsellesi mütesaviyüladla,
müsellesi mütesaviyüssakeyn, murabba, hattı münkesir, kutri zu kesiriladla’,
tenasüp, müsemmen, ıstılah, re’sen mukabil zaviye, müselles, şibhi münharif…
(Atatürk’ün Kaleminden Geometri, Kaynak Yayınları, 6. Basım, Kasım 2017)”
Burada birtakım geometri terimlerini sıraladım. Okuyucuların kaçının anlamını
bildiklerini merak etmekteyim. Ayrıca bu sözcüklerin anlamlarını aile
üyelerimize, her derecede öğrencilere, arkadaşlarımıza, hatta öğretmenlere,
özellikle de matematik öğretmenlerine sorunuz. Bakalım kaçının anlamını bilirler?
Yukarıdaki sözcüklerin anlamlarına bakarak kişi, bu
terimlerin köklerinden yola çıkarak başka terimlerin anlamlarını çağrışım
yoluyla anlayabilir mi Türkçe konuşan biri?
Cumhuriyet’ten önce öğrenciler, öğretmenler, çalışanlar, sokaktaki
insanlar bu sözcüklerin anlamalarını bilirler miydi acaba?
Atatürk, yazdığı geometri kitabında yabancı kökenli geometri
terimlerinin karşılığı olacak Türkçe sözcükler buldu. Bu sözcükler, matematiğin
kavranmasının önünü açtı.
İşte, yukarıdaki geometri terimlerinin sırasıyla karşılıkları
: “Açı, açıortay, alan, altıgen, beşgen, boyut, çeşitkenar üçgen, dar açı, dış
tersaçı, dikey, doğru çizgi, dörtgen, düzey, eğri çizgi, eşkenar dörtgen,
eşkenar üçgen, ikizkenar üçgen, kare, kırık çizgi, köşegen, orantı, sekizgen,
terim, tersaçı, üçgen, yamuk… (Atatürk’ün Kaleminden Geometri)” Bu sözcükler, Atatürk’ün
geometriye kazandırdığı Türkçe terimlerden birkaçı. Bunların anlamlarını
bilmeyenler neredeyse yok! Tam tamına 152 sözcük türetmiş ya da halk arasında
kullanılanlardan önermiş yabancı sözcüklere karşılık olarak. Bu terimlerin
büyük bir çoğunluğu, günümüzde de kullanılmakta.
“Aç-” eyleminden “açı”yı, “al-” dan “alan”ı, “dik-” ten “dikey’i
türetmiş. Köklerle türetilen sözcüğün anlam ilişkisi büyük kolaylık anlamada.
“Üç+gen=üçgen, dört+gen=dörtgen, köşe+gen=köşegen…” Bileşme
yoluyla oluşturulmuş bu sözcükler. “Gen: kenarlı” demek… “Açı+ortay=açıortay, eş+kenar=eşkenar,
ters+açı=tersaçı…”
Atatürk’ün geometriye kazandırdığı Türkçe terimler sayesinde
öğretmenlerimiz matematik dersini daha kolay anlatmaktalar. Öğrenciler de bu nedenle
anlatılanları kolayca anlamaktalar. Eğer bugün dünya çapında mühendisler
yetiştiriyorsak Atatürk’ün tüm bilim alanlarında, özellikle de matematikte
öncülük ettiği Türkçeleşme nedeniyledir. İnsan anadilinde eğitim yaptığında daha
iyi öğrenir. Bilgi, o zaman su gibi akar belleklere.
Bugün 10 Kasım… Atatürk’ün aramızdan ayrılışının 84. yılı… Bugün,
herkes kendince bir Atatürk anlatacak. Bizce Atatürk’ü en iyi anlamanın yolu,
onun devrimlerini içselleştirip uygulamak. Her alanda bağımsızlığı savunmaktan
geçer Atatürk’ü anlamak. Öncelikle emperyalistlerin kültürel boyunduruğundan kurtulmaktır
asıl amaç.
Türkçeyi savunalım ki ulusumuz sonsuza dek var olsun. Türkçe
giderse Türk de Türkiye de gider. Bu nedenle Türkçemizi, Atatürk’ün gösterdiği
yolda yabancı dillerin boyunduruğundan kurtarmak için çalışmalı.
Adil Hacıömeroğlu
10
Kasım 2022
Çok güzel bir konuya değinmişsiniz Hocam teşekkür ederim
YanıtlaSilYAŞASIN TÜRKÇEMİZ.
YanıtlaSilTÜRKÜZ TÜRKÇE YAZAR KONUŞURUZ. HERKESTE HER ŞEYİ ANLAR VE BİLİR.
ATAMIZA MİNNETTARIZ
Duygusal şair
İsmail Gökçe
Denizli
Değerli Adil öğretmenim,
YanıtlaSilAtatürk’ün Türk diline katkılarını , değeriyle anlatımınız mükemmel teşekkürler.Özellikle geometri alanındaki yabancı kökenli terimlerin Türkçe karşılıkları Atatürk tarafından belirlenip matematiğin Türkçeye daha uygun hale getirilmesi gerçekleşmiştir..Türk dilinin korunmasının ve yabancı etkilerden arındırılmasının önemine değinerek , Atatürk’ün dildeki devrimlerinin ulusal kimliğin korunması ve kültürel özerklik açısından ne kadar önemli olduğunu vurgulamanız için sağolunuz. Okuru bol olsun Herkesin yazınızı okuyup , anlayıp bilgilenmesi dileğiyle🙏🏻👏👏
Atatürk, sadece Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu değil, aynı zamanda dilde ve eğitimde de önemli devrimlere imza atmış bir liderdir. Geometri ve matematikle ilgili olarak, Atatürk’ün öncülük ettiği en önemli değişikliklerden biri, yabancı kökenli terimlerin Türkçeleştirilmesidir. Bu, özellikle eğitimdeki anlaşılabilirliği artırmayı ve halkın bilime daha yakın olmasını sağlamayı hedeflemiştir.
Atatürk, Türkçe’yi sadeleştirmek ve yabancı etkilerden arındırmak amacıyla, bilimsel terimlerin de Türkçeleştirilmesi gerektiğine inanıyordu. Geometri gibi teknik alanlarda, Fransızca ve Arapçadan geçmiş terimlerin yerine, Türkçe karşılıklar üretmeye çalıştı. Bu sayede, hem dilin zenginliği korunmuş oldu, hem de bilimsel bilgilere daha kolay erişim sağlandı. Atatürk’ün bu dil devrimi, sadece dildeki yabancılaşmayı ortadan kaldırmakla kalmadı, aynı zamanda Türk halkının bilimsel düşünme ve anlama yeteneğini güçlendirdi.
Atatürk’ün bu vizyonu, dilin sadece günlük iletişim aracı olmanın ötesinde, bir milletin kültürel ve bilimsel seviyesini yansıtan bir araç olarak kullanılması gerektiği düşüncesine dayanıyordu.
Adil öğretmenim usunuza, bilgeliğinize , emeğinize sağlık👏👏🍀🇹🇷🇹🇷Var olunuz🙏🏻Fulya Kırımoğlu👩