Elimde
İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) çıkardığı bir kitap var. Adı: Hayallerini
Uçuran Adam Nuri Demirağ… Yazarı: Mehmet Bahattin Adıgüzel… Bu arada İTO’nun güzel
kitaplar basıp yayımladığını söylemeliyim. Daha önce hem eski hem de yeni Türk
abecesiyle basılan Nutuk’u almıştım İTO’dan. O günkü mutluluğumu anlatamam beş
kiloya yakın kitabı kuş tüyü hafifliğinde taşıdım sevinçle evime.
Elimdeki
kitap iyi bir araştırma kitabı… Büyük bir Türkiye ülküsüyle varını yoğunu
ülkesi için harcayan Nuri Demirağ’la ilgili birçok bilgiyi öğrendim bu
yapıttan. Hz. Ali, “Bana bir harf öğretenin kırk yıl kölesi olurum.” demiş yüzyıllar
önce. Bu kitaptan yüzlerce harf öğrendim. Bu nedenle böylesine güzel bir
araştırma kitabını Türk kültürüne kazandıran Değerli Yazar Sayın Adıgüzel’e ve basılmasına
öncülük eden İTO’ya binlerce teşekkür…
Kurtuluş
Savaşı sonrası ülkemiz, büyük bir kalkınma seferberliğine girişti. Özellikle sanayinin
gelişmesi için büyük bir çaba gösterildi. Demiryolları, bir uygarlık projesi
olarak yaşama geçirildi. Demiryollarının yapımında ise Nuri Demirağ’ın büyük
emeği var.
Cumhuriyet
döneminde en zor yapılan demiryolu, Sivas-Erzurum hattı... Bu işin yüklenicisi
Sayın Demirağ. Bu demiryolunun yapımı için Nafia (Bayındırlık) Bakanlığı iki seçenekli
bir proje hazırlar. Bunlardan ilki: Sivas-Zara-Erzincan-Erzurum, diğeri de Sivas-Divriği-Erzincan-Erzurum
hattı… Divriği hattının çok sarp ve kayalık olması nedeniyle bakanlık, yolun
Zara’dan geçmesini yeğlemekteydi. Üstelik Zara hattının maliyeti daha ucuz
olacaktı. Anacak halk arasında yayılan dedikoduda demiryolunun yüklenicisi
Demirağ’ın Divriğili olması nedeniyle yolun bu ilçeden geçeceği yolundaydı.
Atatürk
döneminde yapılan fabrikalar ve yollar konusunda genelkurmay başkanlığının görüşü
alınırdı. Bu yatırımların savunması ön plandaydı. Sivas-Erzurum demiryolu için
de proje, iki seçenekleriyle Genelkurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak’a zamanın
bakanı Hilmi Uran tarafından sunulur. Harita üzerinde her iki hattın maliyeti,
zorluklarını Mareşal’e anlatıp bilgi verir Sayın Uran.
Fevzi
Çakmak, kararlılıkla hattın Divriği’den geçmesini ister. “Hiç tereddüt etme… Bu
hat güneyden geçmekle göreceksin çok daha ekonomik olacak… Ben Cihannüma’da
okudum, o taraflarda demir madeni varmış dedi. (Mehmet Bahattin Adıgüzel, Hayallerini
Uçuran Adam Nuri Demirağ, İTO Yayınları, 2. Baskı, 2019, s. 76)” Bakanlık da Mareşal’in
bu isteğine uyarak çalışmalara başlar.
“Divriği
istasyonuna girmeden önceki tünelin yapımında çalışanlar yön tayini için pusula
kullanmaktadırlar. Ancak inşaat esnasında bir gün pusulayı takip ettiklerinde,
tünel çıkışının doksan derece ters istikamet gösterdiğini görürler. Bir anlam
veremezler ve yetkili kısım şefine haber verirler.
Kısım
şefinin de yaptığı deneme aynı sonucu verince, bu defa da mühendislere haber
verilir. Maden Teknik Arama (MTA) mühendisleri gelir ve tünelin içinde çalışma
yaparlar. Bu incelemenin sonucunda bölgede çok kuvvetli bir mıknatıs alanı
olduğu ve bunun da demir madeninden kaynaklandığı tespit edilir. (Aynı yapıt,
s. 78-79)” Görüldüğü gibi Fevzi Paşa haklı çıkmıştır ve dedikodulara da son
vermiştir. Böylece Divriği demiri, yapılan demiryoluyla Karabük’e taşınarak
Türkiye’nin ilk demir-çelik sanayisi kurulur.
Cihannüma,
Kâtip Çelebi’nin bir kitabı… Böylesine eşsiz bir yapıtı okuyan Fevzi Çakmak,
buradan edindiği bir bilgiyle ülkemizde demir-çelik sanayinin kurulmasının
yolunu açtı. Kitap okumanın ne denli yararlı ve yaşamsal olduğu bu örnekten ne
güzel anlaşılmakta. Demek ki okuyan, bilir. İnsan okumalı ki öğrenmeli. Yoksa
gelişmenin, kalkınmanın yolu bulunamaz.
İnsanlara
vereceğimiz en güzel armağan kitap… Çocuklara, gençlere okuma alışkanlığını
kazandıran bir toplumun sırtı yere gelmez. Annelerin, babaların, öğretmenlerin
biricik görevi çocuklara okuma alışkanlığını kazandırmaları. Bunu yaparken
kendileri de okumalı. Savaşta siperde kitap okuyan bir önderin düşmandan
kurtarıp kurduğu bir ülkenin çocukları Atatürk’e layık olmaları için bol bol
okumaları gerek. Bundan başka ileri gitmenin yolu yok!
Adil
Hacıömeroğlu
28
Kasım 2023
Adil bey kalemine sağlık, gayretin ve yazma sabrın için teşekkür. Harika konulara değinerek bizleri aydınlattın. Selamlar
YanıtlaSilKurtuluş savaşından sonra küllerinden doğan Türkiye Cumhuriyeti Önderimiz Atatürk’ ün vizyonu ve ileriye gören öngörüsü, kararlılığıyla birlik beraberlik , dayanışma içerisinde çalıştığı ekip arkadaşlarıyla okuyup araştırarak ne cevherler çıkarılmış ülke ekonomisine katkı sağlayacak projelerle genç Cumhuriyetimizin kalkınmasını sağlamıştır.Ulusların tarihlerinde dönüm noktaları ve atılımlarını simgeleyen isimler vardır Cumhuriyetin gençlik yıllarında kurtarıcı Atatürk’ün devrim yaratan kararlardan birisi de demirçelik fabrikasıdır Türkiye’nin endüstriyel atılımlarda öncülük Karabük Çelik tesisleri risk alınarak kurulmuştur .Hocam yine bize aydınlatıcı, Cumhuriyet tarihimizden devleti için çalışan , varlığını vatanına harcayan havacılık tarihinin önderi Nuri Demirağ’ ı anımsattınız.Okuyup , araştıran doğru bilgiyle hayatımıza yön veren koca yürekli, risk alan , cesaretli büyüklerimize minnettarız.Bizlere tahimizin değerlerimi anımsatıp , bilgş dağarcığınızla , umudumuzu yeşerttiğinşz için sağolun , varolun…🧿🙏🏻🌺Fulya Kırımoğlu📚📘📖💙
YanıtlaSilÇok teşekkür ederim Değerli Hocam. Bilmiyordum, kattığınız yeni bilgiler için minnettarım.
YanıtlaSil