5 EYLÜL 1919 CUMA


Sivas Kongresi’nin ikinci günü… Delegeler hazır… Çalışmalar kaldığı yerden sürdürüldü. Boşa geçirilecek zaman yok! Ülkemizin de yurttaşlarımızın da Kongre’ye katılan delegelerin de birincil görevi yurdu kurtarmak.

“Sivas Kongresi’nde ikinci oturum. Mustafa Kemal’in başkanlığında, İsmail Hami ve Mehmet Şükrü’nün katipliklerinde yapılan oturumda üyeler, İttihatçılık yapmayacaklarına ilişkin metni teker teker okuyarak yemin ettiler. Padişah’a çekilecek tel ufak tefek değişikliklerle kabul edildi. Telde Hükümet’in milli iradeye dayanmadığı, milletin yurdu çöküşten kurtarmak için meşru hakkına dayanarak bu kongreyi topladığı belirtildi. Padişahlık makamına bağlılık bildirildi ve Padişah’ın kurban bayramı kutlandı. Millete hitaben yayımlanan bildiride de ‘Anadolu ve Rumeli Müdafaa-i Hukuk Umumi Kongresi’nin dün toplandığı belirtildi. Bu bildirimin ve buna ekli olarak sunulan Padişah’a çekilen telin bucak ve köylere kadar ulaştırılması istendi. Oturumlar bayramın ikinci günü (Bayramın birinci günü olmalı. AH) olan yarından sonraya ertelendi. (Zeki Sarıhan, Kurtuluş Savaşı Günlüğü II, Türk Tarih Kurumu Basımevi – Ankara 1994, s. 88)”

Yukarıda belirtildiği gibi halkla bayramlaşmak ve bayramın gereğini yapmak için Kongre’ye bir gün ara verildi. Buna karşın düşman tarafından yurt topraklarını işgaller ve halkımıza saldırlar sürüyordu.

“Dörtyol çevresinde bir İngiliz ve bir Fransız taburu, milis kuvvetlerini yok etmek için Nur Dağları’nı taramaya başladı. Altı saat süren çatışma sonunda Fransız kuvvetleri kayıplar vererek Dörtyol’a çekilmek zorunda kaldı.

Umurlu yönünde ilerleyen Yunanlılar, milli kuvvetlerce geri püskürtüldü. Yunanlılar 120 ölü bıraktı.

Mersin’de Yeni Cami minaresinin tepesine Müezzin Hacı Dede tarafından Türk Bayrağı çekildi. Fransız işgali altında bulunan Mersin’de gençlerin isteği, Jandarma Tabur Komutanı Ali Rıza Bey’le Türk İslam Cemiyeti’nin rızası ile çekilen bayraktan ötürü yargılanan Hacı Dede, Hintli, Tunuslu, Cezayirli sömürge askerlerinin sıkıştırması sonucu, bayrak astığını söyleyecek ve bir daha yaptığı takdirde Beyrut Yüksek Mahkemesi’ne gönderileceği söylenerek affedilecektir.

Peyam’da Ali Kemal: Muvafık, muhalif, zengin, fakir, Müslüman, gayri Müslim uzlaşmazsak kurtulamayız. Uzlaşmanın en birinci şartı adalettir. İstiklal’de Reşit Hikmet, toplumsal hastalık dediği programsızlık üzerinde duruyor. (Rahatsızlığından ötürü 2 ay izinli olarak İsviçre’ye gidiyor.) Alemdar’da R. Cevat, Ali Kemal’in ‘Bizi ancak Anadolu kurtarabilir’ sözünü onaylayarak, Anadolu’nun yoksulluğu ve fedakârlığı üzerinde duruyor. Devletin ondan fedakârlık bekleyecek yüzü olmadığın yazıyor. Akvam’da Rıza Nur, dönüşünde İstanbul’u nasıl bulduğunu anlatmaya devam ediyor: Fizyolojik sefalet. İstanbul halkının sağlığı giderek bozulmuş. Türk Dünyası: Reis Wilson’un Türkiye’ye notası. Akşam: Jandarma Kumandanı Kemal Bey’in, Ege gezisi hakkında muhabirimize demeci. Bütün İstanbul gazetelerinde Damat Ferit’in Le Temps’te yayımlanan demeci. Vakit: Sadrazam Paşa ile mülakat: Anadolu ahvali. Manda meselesi. Seçimler ne halde? (Aynı yapıt, s. 88)”

Sadrazam Damat Ferit, İngilizlerle yazgısını birleştirmiş durumda. Basının bir kısmı durumun kötüye gittiğinin farkında. Kafalarında kötü durumdan kurtulacak bir çözüm yolu yok! En şaşırtıcı olan da Ali Kemal ile Refi Cevat… Ulusumuzun, yurdumuzun içine düştüğü kötü durum karşısında yukarıda da belirtildiği gibi “Bizi ancak Anadolu kurtarabilir.” diyen bu iki gazeteci, daha sonra Anadolu’nun işgalcilerle savaşması karşışısında emperyalistlerin sözcülüğünü yaptılar. Demek ki onların kurtuluştan anladıkları, emperyalizme teslimiyetti.

                                                                  Adil Hacıömeroğlu

                                                                  5 Eylül 2024

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder