Bir
ulusun anadili, onu sonsuza dek var eden öğelerin başlıcası. Dil yok olunca
ulus da ortadan kalkıyor. Demek ki ulusumuzu sonsuza dek var edecek olan şey,
dilimiz. Bu nedenle anadilimizi doğru kullanmak, çocuklarımıza bunu doğru öğretmek
hepimizin görevi. Özellikle çocukluk döneminde anadilin incelikleri, kuralları,
güzellikleri belleklere oya gibi işlenmeli.
Çocuklar,
konuşmaya başlamadan önce dilin kurallarını öğrenmeye başlar. İşittiği her sesi,
sözcüğü, tümceyi belleğine kaydeder silinmemek üzere. Büyükleri yanında konuşurken
anadilin kurallarını algılayıp içselleştirir.
Bebeklik
döneminden başlayarak sözcüklerin anlamları minik beyinlerde yerini alır. Önce
varlıkları anlatan sözcükler öğrenilir. Bunu yamak için de “ne” sorusunu sora yanındaki
herkese. Böylece varlıkları tanır küçük çocuk.
Zamanla
varlıklar arasındaki ilişkiyi ve onların işlevlerini öğrenir. Bu iş için de “neden”
sorusu imdadına yetişir. Önce sözcüklerle başlayan konuşma, çok geçmeden tümcelere
dönüşür. Çocukların kurdukları tümceler, yapısal ve anlamsal olarak dil kurallarına
uygundur. Çocukların tümcelerinde anlatım bozukluğu çok az görülür. Çünkü onların
bellekleri henüz dış etkilerle kirlenmemiştir. Bu nedenle çocuk, duyup
düşündüklerini yalın ve açık bir biçimde dile getirir. Bir şeyi anlatırken sapa
yollara sapmaz, sözü dolandırmaz, ağdalı konuşmadan uzak durur.
Çocuklar;
somut düşünür, somutu kolay kavrar. Bu nedenle onlarla konuşan büyükleri bu
gerçeğe uygun davranmalı. Onlara anlatılan soyut kavram ve olayları belleklerinde
somutlaştırarak anlamaya çalışır. Bu davranışlarıyla onları somutlama ustası sayabiliriz.
Somut
düşünen çocukların belleklerini bulanıklaştıran, düşünsel kurgularını bozan, anladıklarını
karmakarışık duruma getiren büyükleri.
Bazı
anneler, babalar, dedeler, nineler, ağabeyler, ablalar, amcalar, dayılar, halalar,
teyzeler sesleniş sözcükleri ve konuşmalarıyla çocukların algılamalarını
karıştırırlar. Aile büyüklerinin bazları, çocuğuna seslenirken: “Hadi annem, ye
bunu!”, “Babacığım, ne zaman uyuyacaksın?”, “Dedeciğim, dondurma yemeye gidelim
mi?”, “Bunu yapma ninem!” biçiminde seslenme tümceleriyle karşılaşır çocuk. Bu
tür seslenişler yüzünden aile içindeki roller karışır. Çocuk, kendisine: “Annem,
anneciğim…” diye seslenilince annesinin kim olduğu konusunda şaşırır. “Acaba ben,
annemin annesi miyim?” der kendi kendine. Bu da onda kafa karışıklığına neden
olur. Bu tür tümceleri kurmaktan sakınmalı.
Biz
büyükler; çocukların annesi, babası, dedesi, ninesi, amcası, dayısı, halası, teyzesi,
ablası, ağabeyi değiliz. Bu nedenle onlara adları ve önadlarıyla seslenilmeli.
Bu yolla onların kafa karışıklıklarını önlemeli. Böylece çocuk, aile içindeki
büyüklerini ve de çevresindeki kişileri somut olarak sosyal yaşamında
konumlandırabilsin.
Kimi
zaman alışkanlıktan, bazı yörelerdeki geleneksel söyleyişten, kimi zaman da çocuğa
karşı incelik, alçakgönüllülük göstermek için aile içi rolleri ters çeviren
seslenişler yapılmakta. Çocukların somut düşünme gerçeğini göz önünde tutarak bu
seslenişlerde vazgeçmeli, onun belleğini karıştırmamak için.
Türkçemiz
her şeyimiz, varlık nedenimiz... Bu nedenle anadilimizi çocuklarımıza ana sütü
kadar temiz bir biçimde öğretmek hepimizin görevi. Bu görev, savsaklanmaya gelmez.
Çünkü ulusun sürekliliği söz konusu…
Adil
Hacıömeroğlu
3
Eylül 2024
Hikmet Yılmaz
YanıtlaSilNe güzel,ve doğru bir yazı, teşekkürler değerli kardeşdik öğretmen. Öğretmeyi sürdürmek için daha neler yapabilirsiniz, devam . Selamlar
YanıtlaSilTurkçe Türk olmak, Türk kalmaktır.
YanıtlaSilAdlarımiz
İbadet dilimiz
Terimlerimiz
İş yeri adlarımız dan Turkçe olmayanla kesinlikle Türkçeleştirilmeli.
Ve bunlarla birlikte kullandığımız bütün sözcüklerin Turkçe olmasını sağlamak ulusal görevimizdir.
Sebahattin
YanıtlaSil“Millî duygu ile dil arasındaki bağ çok kuvvetlidir. Dilin millî ve zengin olması, millî duygunun gelişmesinde başlıca etkendir. Türk dili, dillerin en zenginlerindendir, yeter ki bu dil bilinçle işlensin.”
YanıtlaSilMustafa Kemal ATATÜRK
Dilimize sahip çıkmazsak
yurtsuz ve milletsiz kalırız, bizi millet yapan ana dilimiz Türkçe ‘mizdir.
Seni millet yapan ANA dilin;
Türkçemize sahip çıkalım
Ben “Türk’üm”
Ana Dilim “Türkçe” dir.Ben “Türkçe”konuşuyorum.Değerli, Adil Öğretmenim yüreğinize , elinize sağlık , sağolunuz👏✍️📖📕🇹🇷🇹🇷🍀🙏🏻🙋♀️Fulya Kırımoğlu
Dili korumanın yolu bilim, sanat ve felsefeden geçer. O dille felsefe, o dille bilim ve sanat yapılmıyorsa dil korumasız kalır. Zamanla bozulur, hatta unutulur. Şimdi ülkemizde kendi dilimizde sanat, bilim ve felsefe yapılmasına kanunen bir engel olmaya da, akademide ve eğitim kurumlarında Türkçe gizli bir sansüre uğruyor. 17 saat İngilizce, 2-3 Almanca ile çocuklarımız haftada 20 saat kendi kültürüne yabancılaşsın diye para döküyor veliler. Devlet eğitimi milli dava olarak görmeyi bırakmış, her gelen hükümet kendi uyduruk ideolojisini ve sığ dünya görüşünü eğitim üzerinden dayatmakta....Böyle bir tedrisattan geçen zırcahil adamlar akademiye doluşmuş, devletin yani milletin üniversitelerini babalarının çiftliği gibi görüyorlar. Böyle bir ortamda dil gelişemez, ilerleyemez.
YanıtlaSil