KÜTAHYA’NIN PINARLARI AKIŞIR (Dinlence Yazıları-23)


27 Temmuz 2023 Perşembe sabahı erkenciyiz. Sıkı bir kahvaltıdan sonra öğretmenevinden ayrıldık. Göreceğimiz birkaç yer var. Daha sonra Kütahya’dan ayrılacağız.

Yükçelerimizi, arabanın yüklüğüne yerleştirdik güzelce. Bazı eşyalarımız, sığmadı arabanın yüklüğüne. Onları da arka koltuğun önüne ve üstüne koyduk. Atacan, yanında yüklerle gezmeye alıştı. Ayak altında da bazı torbalar var. Kimi zaman yanındaki torba ve yükçeleri başına yastık yapmakta uyumak için. Kimi zaman da dirseğini dayıyor onlara. Yiyecek torbalarındaki yolluklarımız ve sularımız da arkada.  Yıkanmış meyveler ve salatalıklar, her zaman olduğu gibi benim önümde.

Önce belediyenin önünde eğledik arabamızı. Mustafa Kemal Paşa’dan Kütahya Halkına Takdirname Anıtı’nı gördük. Anıttaki sözler, 6 Ağustos 1920’de Kütahya Mutasarrıfı Sait Efendi’ye hitaben yazılmış. Kütahya halkına övgülerle dolu bir yazı. Bu anıt, güzel bir mozak çalışması. Usta ellerden çıktığı belli. Bu yapıtın ustası Metin Çağrıcı.

Belediyenin önünde Kütahyalı Yontucu Mustafa Kemal Altınsoy’un yaptığı “Kuruluştan Kurtuluşa Anıtı” görülmeye değer. Anıt, 30 Ağustos Zafer Bayramı’nın 97. yıldönümünde, yanı 2019’da dikildi. Kütahyalıların gurur duyduğu bir yapıt. Sayın Altınsoy, adına yakışır bir anıta imza attı.

Belediyeden ayrıldık. Kütahya’ya gece gelmiştik Dumlupınar yanından. Birden önümüze Kütahya’nın önemli bir değeri olan Hisarlı Ahmet’in Anıtı çıkmıştı. Ancak gece, kalacak yer aradığımızdan Hisarlı Ahmet Anıtı’nı göremedik iyice. Gündüz gözüyle görelim, dedik. Gördük. Bu Anıt da Mustafa Kemal Altınsoy’ca yapılmış.

Hisarlı Ahmet, Kütahya’nın önemli bir değeri. Asıl adı, Ahmet Hisarlı... Ancak mahlasıyla tanınmış bir türkü adamı. Yöreye özgü türküleri, TRT repertuvarına taşıdı. Hem iyi bir derlemeci hem de besteci. Hacca gittikten sonra bazıları ona: “Elini eteğini çek bu işlerden.” deyince Büyük Usta onlara: “Ben Rabbime sizlerden daha yakınım.” yanıtını vermiş. Bu sözüyle yobazlığı, boş inancı İslam sanan bilgisizlere büyük sanatçı yüreğiyle güzel bir ders vermiş.

Hisarlı Ahmet’ten istemeden ve buruk bir veda ile ayrılıyoruz. Dilimde “Kütahya’nın Pınarları” türküsü var. Oldum olası sevdiğim bir türkü bu. Kütahyalı öğrencilerim oldu az da olsa. Onlara: “Kütahya’nın Pınarları türküsünü biliyor musun?” sorusunu sordum hep. Bilmiyorsa kısa zamanda öğrenmelerini söyledim onlara. 

“Kütahya’nın Pınarları” türküsünden söz etmişken unutmadan söyleyeyim. Kütahya’nın neredeyse her yanında pınar var. Gördüğümüz her çeşmeden şırıl şırıl su akmakta. Çoğu da içilebilir nitelikte. Gördüğüm çeşmelerin neredeyse hepsinden avucumla su içtim. Elimi, yüzümü, ayağımı yıkadım. Su, yaşam olduğuna göre Kütahya’da yaşam var.

Dilimde Kütahya’nın Pınarları, gözüm yolda. Eskişehir yoluna sapacağız İstanbul’a gelmek için. Eşim hem arabayı sürmekte hem de porselen satan mağazaları süzmekte göz ucuyla. Gördüğü mağazaların çoğunun önünde durdu. O durunca biz de inip gezdik mağazaları. Beğendiği ürünleri alıp almayacağımızı bana sormakta. Ben de “Alıp da nereye koyup nasıl götüreceğiz?” diyerek karşı çıkmaktayım incelikle ve onun kırmadan. Araba tıka basa dolu. Zaten Denizli’de gördüğümüz her şeyi aldık neredeyse. Araba küçücük zaten… Yine de birkaç parça bir şey aldı. Yolda Evliya Çelebi’nin yontusunu görünce dayanamadık. Eğledik arabamızı ve Evliya Çelebi’yi de görmek için. Ne yalan söyleyeyim Evliya Çelebi’nin Kütahyalı olduğunu burada öğrendim. Öğrenmenin yaşı yok! Ölünceye dek insan öğrenmeli gücü yettiğince. Bu anıtı da sanatçımız Mustafa Kemal Altınsoy yapmış.

Evliya Çelebi’nin önünde çok fazla zaman geçirmedik. İçinden bana: “Ne duruyorsun, yoluna git, gez, gör.” dedi. Sanki kaşlarını da çattı birazcık. Ben de onun buyruğuyla Kütahya’ya el sallayıp yoluma gittim. Gezi yazılarını ustası Evliya Çelebi’ye karşı çıkmak olur mu? 

                                                              Adil Hacıömeroğlu

                                                              22 Ağustos 2023

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder